Header Ad

Donald Tyson

Σωτήρης Μπαρσάκης Μαρ 29, 2012
2 Shares

Κύριε Tyson, Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε που δεχτήκατε να παραχωρήσετε συνέντευξη στην ιστοσελίδα μας.

Τα πρώτα είκοσι χρόνια της ζωής μου, δεν πίστευα στο απόκρυφο ή το παραφυσικό. Ήμουνα σκεπτικιστής, και ακόμη περισσότερο, ήμουνα πέρα για πέρα άθεϊστής.

1.Θα θέλαμε να μας μιλήσετε πως πρωτοήρθατε σε επαφή με την τελετουργική μαγεία και γενικά τον αποκρυφισμό.
Τα πρώτα είκοσι χρόνια της ζωής μου, δεν πίστευα στο απόκρυφο ή το παραφυσικό. Ήμουνα σκεπτικιστής, και ακόμη περισσότερο, ήμουνα πέρα για πέρα άθεϊστής. Τα ταρώ άλλαξαν την γνώμη μου πάνω σ’αυτά τα ζητήματα. Η αλλαγή δεν συνέβη μονομιάς, ωστόσο ήτανε οι κάρτες Ταρώ που παρακίνησαν την αλλαγή. Ο αδελφός μου είχε μια τράπουλα του Rider- Waite και μια μέρα που δεν είχα τίποτε να κάνω, ξεκίνησα να μελετώ τον συμβολισμό τους και τα τακτοποιούσα σε ζεύγη και ομάδες βασιζόμενος στην συμβολική τους σημασία. Δεν γνώριζα τίποτα για τα Ταρώ εκείνη την στιγμή, αλλά τα σύμβολα των καρτών μίλησαν στην ψυχή μου σ’ ένα βαθύτερο επίπεδο που μπορούν να περιγράψουν οι λέξεις. Αποφάσισα ότι θα έπρεπε να κάνω μια σοβαρή μελέτη πάνω στα Ταρώ για να μάθω περισσότερα για αυτό το θέμα, και εκεί ξεκίνησε η μέλέτη μου πάνω στον Δυτικό αποκρυφισμό.
Υπάρχει κι άλλο ένα περιστατικό που μπορεί να σας ενδιαφέρει. Δεν νομίζω ότι το έχω αναφέρει σε κανέναν ποτέ στο παρελθόν. Περίπου την ίδια περίοδο που ανακάλυψα ότι τα Ταρώ περιέχουν περίπλοκες συμβολικές έννοιες που δεν μπορούν να ειπωθούν με λόγια, διάβαζα το βιβλίο η Λευκή θεά από τον Βρετανό συγγραφέα Robert Graves. Αναφέρεται στην ιστορία και μυθολογία της μεγάλης θεάς του φεγγαριού στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό, που είναι γνωστή κάτω από ποικίλα ονόματα όπως Ίσιδα, Ιστάρ, Σελήνη, και τα λοιπά. Αφού διάβασα το βιβλίο, είχα μια περίεργη αίσθηση παρουσίας ή συναίσθησης που με παρατηρούσε. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που είχα την αίσθηση ότι κάτι μη υλικό αλλά διανοητικό, με πρόσεχε. Γνώριζα κατά κάποιο τρόπο ότι ήταν η ίδια η Θεά, και ότι η ανάγνωση του βιβλίου του Robert Graves προκάλεσε την επίγνωση της στην ύπαρξη μου. Σκεφτόμενος εκείνη, έφερα την σκέψη της σε εμένα. Αυτή ήταν μια αποκάλυψη, και ένα αποφασιστικό συμβάν που άνοιξε την διάνοια μου έναντι του απόκρυφου.

2. Υπάρχουν κάποιοι κρυφοί κίνδυνοι όταν εξασκείς μαγεία? Τι πρέπει να γνωρίζει ο αρχάριος?
Φυσικά και υπάρχουν κίνδυνοι. Θα ήταν ανειλικρινές να πούμε ότι δεν υπάρχουν κίνδυνοι, όπως πολλοί συγγραφείς μαγείας ισχυρίζονται για να αποτρέψουν τους αναγνώστες από την ανησυχία. Οι κίνδυνοι δεν είναι υλικοί με την άμεση έννοια- οι κίνδυνοι προέρχονται από τον τρόπο με τον οποίο η μελέτη και η πρακτική της μαγείας μπορούν να μεταβάλλουν τον τρόπο λειτουργείας του μυαλού, και το πώς αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα. Αυτό μπορεί να φανεί τρομακτικό σε κάποιον αρχάριο, που μπορεί να νιώσει το έδαφος κατώ από τα πόδια του να έχει μετατραπεί σε κινούμενη άμμο στην οποία βυθίζεται. Η μελέτη της μαγείας μπορεί να ανατρέψει τον τρόπο που κατανοούμε τον εαυτό μας, την σχέση μας με το θείο, και την ίδια την πραγματικότητα. Η μαγεία σου δημιουργεί αμφιβολίες για ό,τι παλαιότερα θεωρούσες βέβαιο και αναμφισβήτητο.
Ένας κίνδυνος είναι οι εφιάλτες. Σχεδόν όλοι έχουν εφιάλτες όταν ξεκινάνε την μελέτη της τελετουργικής μαγείας. Είναι πιο ισχυροί από τους κοινούς εφιάλτες, και κάποιες φορές θα συμβαίνουν κάθε βράδυ, μερικές φορές για εβδομάδες. Εν τέλει σταματάνε, αλλά όσο κρατάει ο κύκλος τους μπορεί να είναι κουραστικό και τρομακτικό.
Άλλος πιθανός κίνδυνος, που κατά την γνώμη μου δεν είναι τόσο φοβερός όσο οι συγγραφείς και οι διδάσκαλοι ισχυρίζονται ότι είναι, ο κίνδυνος της ιδεοληψίας πνευμάτων, που είναι η επιμονη παρουσία ενός πνεύματος στην καθημερινή ζωή σου, το οποίο αλληλεπιδρά μαζί σου με τρόπους που δεν προκάλεσες ή θέλησες. Κάθε άνθρωπος που πρωτοξεκινάει την μελέτη της μαγείας βιώνει παράξενα γεγονότα που προξενούνται από την παρουσία πνευμάτων, τα οποία αναζητούν να αλληλεπιδράσουν με τον μαθητή με ποικίλους τρόπους- αγγίζοντας τον, δημιουργώντας θορύβους, μιλώντας στο άτομο, προκαλώντας αλλαγές στην οικία του όπως λογου χάριν με την μετακίνηση ή εξαφάνιση αντικειμένων, ή ακόμη με την ξαφνική εμφάνιση αντικειμένων που δεν ήτανε ποτέ εκεί.
Τα παραπάνω είναι μικρά τεχνάσματα που επιτρέπουν στον αρχάριο την δυνατότητα γνώσης ότι η μαγεία είναι αληθινή, και ότι τα πνεύματα είναι παρών ολόγυρα μας. Συνήθως δεν υφίσταται κάποιος φυσικός κίνδυνος σε τέτοια πνευματιστικά περιστατικά, και τα πνεύματα μπορούν να εκδιωχθούν μέσω απλών τελετουργιών εάν η παρουσία τους γίνει ενοχλητική.
Σχεδόν όλα τα πνεύματα που συνεργάζονται μ’ έναν μάγο είναι καλοκάγαθα και φιλικά όντα. Υπάρχει η λαθεμένη πεποίθηση μεταξύ των αρχάριων ότι τα πνεύματα είναι επικίνδυνα και εχθρικά. Μια τέτοια περίπτωση είναι πολύ σπάνια- αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι η προσδοκία εχθρότητας σε πνεύματα είναι πολύ πιθανό να έλξει εχθρικά πνεύματα στον μάγο.
Πιθανότατα ο πιο σοβαρός κίνδυνος στην πρακτική της μαγείας, ωστόσο ένας κίνδυνος που δεν αναφέρεται, είναι η μεταβολή που προκαλεί στην κατανόηση της παργματικότητας. Τείνουμε να πιστεύουμε ότι η πραγματικότητα είναι αυτό που είναι, έξω από τον εαυτό μας και όχι υποκείμενο αλλαγής. Αυτό είναι λάθος. Δημιουργούμε την δική μας πραγματικότητα καθώς εξελισσόμαστε.
Οι περισσότεροι από εμάς αποδεχόμαστε την πραγματικότητα που μας παρουσιαστηκε ως παιδιά, εντούτοις όταν εξασκούμε μαγεία, πρέπει να αμφισβητούμε εκείνη την πραγματικότητα, και τότε συνειδητοποιούμε ότι δεν είναι σταθερή και αιώνια, παρά μόνο μια σύμβαση, όχι περισσότερο έγκυρη από άλλους κανόνες που μπορεί να υιοθετήσουμε στην αλληλεπίδρασή μας με τον κόσμο. Αυτή η συνειδητοποίηση τρομάζει τους ανθρώπους από την κορφή εώς τα νύχια, και χρειάζεται λίγος χρόνος για να συνηθίσουμε στην ιδέα ότι η πραγματικότητα που δεχτήκαμε όλη την ζωή μας μέχρι εκείνη την στιγμή δεν είναι ο μόνος τρόπος παρατήσης του κόσμου, και πράγματι δεν είναι ούτε ο πιο σωστός ή χρήσιμος τρόπος ατένισης του κόσμου.

Στην πάροδο των αιώνων ο αποκρυφισμός δαιμονοποιήθηκε από την εκκλησία κατά κύριο λόγο διότι αναγνώρισαν την σοφία που δίδασκε ως απειλή στην κυριαρχία τους. Η Δυτική παράδοση μπορεί να παράγει πνευματικές λύσεις, και ένα βαθμό ολοκλήρωσης που έχει χαθεί από τις περισσότερες Χριστιανικές ενορίες.

3. Πώς μπορεί η τελετουργική μαγεία να βελτιώσει την ζωή ;
Ορισμένοι από εμάς αναζητάμε να κατανοήσουμε τον κόσμο και την θέση μας σ’αυτόν. Η μαγεία μπορεί να παρέχει μια πιο βαθιά ενόραση πάνω σε βασικά ζητήματα ύπαρξης. Τμήμα του Δυτικού εσωτερισμού είναι η παράδοση της σοφίας- ένα σύνολο διδασκαλιών σχετικά με την φύση της πνευματικότητας, ανθρώπινο σκοπός και προορισμός, η αλληλεπίδραση θεών και ανθρωπότητας. Δεν υπάρχει κανένας άλλος τρόπος να επιτευχθεί αυτή η σοφία παρά μόνο με την μελέτη της Δυτικής εσωτερικής παράδοσης- ονομάστε την μαγεία ή αποκρυφισμό για συντομία.
Διανύουμε μια περίοδο πνευματικού κενού και θρησκευτικής απογοήτευσης. Νέοι, ακόμη και ιερείς και καλόγριες και πάστορες, πλήθος ανθρώπων αποστρέφουν το πρόσωπο τους από την Χριστιανική εκκλησία, όχι επειδή έπαψαν να νιώθουν την ανάγκη για πνευματική ολοκλήρωση, αλλά διότι οι εκκλησίες έχουν σταματήσει να δίδουν διδαχές και υποστήριξη που πραγματώνουν την ζωή τους σε πιο πνευματικό επίπεδο. Στην πάροδο των αιώνων ο αποκρυφισμός δαιμονοποιήθηκε από την εκκλησία κατά κύριο λόγο διότι αναγνώρισαν την σοφία που δίδασκε ως απειλή στην κυριαρχία τους. Η Δυτική παράδοση μπορεί να παράγει πνευματικές λύσεις, και ένα βαθμό ολοκλήρωσης που έχει χαθεί από τις περισσότερες Χριστιανικές ενορίες.
Σε πιο καθημερινό επίπεδο, μέσω της χρήσης της μαγείας είναι πιθανό να επιτύχουμε επιδιώξεις που ειδάλλως δεν θα μπορούσαν να γίνουν. Η μαγεία λειτουργεί κυρίως για να πραγματοποιήσει πρακτικά, υλικά ζητήματα. Λειτουργεί- όχι όμως με τον τρόπο που οι περισσότεροι πιστεύουν ότι θα λειτουργήσει όταν ξεκινούν την μελέτη του απόκρυφου. Η διεργασία δεν είναι άμεση και προβλέψιμη. Αυτό μπορεί να απογοητεύσει εκείνους που παιδιάστικα προσμένουν κάποιο στιγμιαίο φυσικό θαύμα όταν εφαρμόζουν ένα τελετουργικό. Ωστόσο εκείνοι που είναι επίμονοι στην μελέτη τους θα ανακαλύψουν ότι αν και η μαγεία δεν είναι τόσο άμεση και απλή όπως μας οδήγουν στο συμπέρασμα αυτό οι ταινίες, η τηλεόραση και τα κόμιξ, παρόλα αυτά η μαγεία επιτυγχάνει τον σκοπό της, στον δικό της χρόνο και με τον δικό της τρόπο.
Πιθανότατα ο καλύτερος τρόπος που η μαγεία βελτιώνει τις ζωές εκείνων που την εξασκούν είναι με το άνοιγμα του μυαλού σε ένα ολόκληρο σύμπαν που ποτέ πριν δεν είχαν υποπτευθεί ότι υπήρχε, και επίσης προσφέροντας του κλειδιά τούτου του σύμπαντος, έτσι ώστε να μπορούν να εισέλθουν και να τα χρησιμοποιήσουν για την βελτίωση της ζωής τους, τόσο σε πνευματικό όσο και σε υλικό επίπεδο. Η διεύρυνση της επίγνωσης της πραγματικότητας και το άνοιγμα αναπάντεχων δυνατοτήτων είναι ενδυναμωτικό στην ζωή ενός ατόμου.

4. Κατά την γνώμη σας, ποιος είναι ο ρόλος του αποκρυφισμού στην σύγχρονη τεχνολογική εποχή;
Γνωρίζουμε τι είναι επιστήμη? Κατά βάση, είναι ένα εργαλείο που ωθεί αντικείμενα στην περίμετρο και τα προσκρούει μεταξύ τους, και τα παρατηρεί να κινούνται στον χώρο και να εκρύγνωνται. Υπάρχει μια τάση θεώρησης της επιστήμης ως νέα πεποίθηση, μια σύγχρονη θρησκεία του υλισμού που παράγει θαύματα σε φυσικό επίπεδο. Οι επιστήμονες θεωρούνται οι νέοι αρχιερείς της τεχνολογικής περιόδου. Αυτό είναι λάθος. Η επιστήμη δεν μπορεί και ποτέ δεν θα δώσει όλες τις αυθεντικές απαντήσεις σε οποιοδήποτε σημαντικό θέμα. Είναι πιο πιθανό να προσδοκείς να λάβεις απαντήσεις όσον αφορά το νόημα της ζωής από ένα σφυρί ή ένα τσεκούρι. Οι επιστήμονες δεν είναι ιερείς, είναι εργάτες που παράγουν φυσική εργασία. Ο εργαζόμενος απορριματοφόρου είναι πιο πιθανό να έχει τις απαντήσεις που ζητάς.
Ο αποκρυφισμός είναι μία οδός εφαρμογής πνευματικής σοφίας για την επίτευξη πρακτικών αποτελεσμάτων. Είναι η τέχνη της δημιουργίας πραγμάτων τα οποία ειδεμή θα ήταν τόσο αδύνατα όσο να μοιάζουν ανέφικτα. Δεν είναι επιστήμη διότι δεν είναι περά για πέρα προβλέψιμη; ούτε είναι θρησκεία επειδή ο μάγος δεν προσεύχεται για αποτελέσματα όπως ένας επαίτης, τα προσμένει με αυτοπεποίθηση. Στον αρχαίο κόσμο ήτανε πασίγνωστο ότι οι ιερείς της Αιγύπτου, οι οποίοι ήταν πραγματικοί μάγοι, αντιμετώπιζαν τους θεούς όχι μόνο σαν κυρίους τους, αλλά ως υπήρετες και όργανα.
Υπάρχει λόγος που η μαγεία εφαρμόζεται ακόμη και σήμερα σε κάθε μήκος και πλάτος της γης, τόσο στην τεχνολογική Δύση όσο και σε απαίδευτα και οπισθοδρομικά τμήματα της Αφρικής, της Νότιας Αμερικής και της Ασίας. Λειτουργεί. Μπορεί να επιτύχει αποτελέσματα που δεν μπορούν να επιτευχθούν με παραδοσιακούς φυσικούς τρόπους. Εξαιτίας αυτού, σε απελευθερώνει. Δεν υπάρχουν όρια στην μαγεία, παρά μόνο δυνατότητες.
Ο ρόλος της μαγείας στον σύγχρονο κόσμο είναι ο ίδιος που ήτανε πάντα κατά την πορεία της ιστορίας- να πληροφορήσει και να φωτίσει, να αναπτύξει το μυαλό μέσω του ανοίγματος νέων πεδίων πραγματικότητας, να ενδυναμώσει ζωές μέσω της παροχής μεθόδων για να επιτύχει σκοπούς που ειδάλλως δεν θα μπορούσαν να αποκτηθούν. Για εμένα, ένα από τα πιο σημαντικά προνόμια μιας μαγικής σκοπιάς είναι ότι εξαγνίζει το μυαλό από την ψεύτικη, την απλοποιημένη, την μονότονη θέαση του κόσμου, την οποία όλοι έκπαιδευόμαστε να αποδεχτούμε από την γέννηση, και μας δίδει την δυνατότητα να συνειδητοποιήσουμε τα θαύματα και την ωραιότητα του διευρυμένου σύμπαντος που βρίσκεται ολόγυρα μας, αλλά μόλις πέρα

5. Πρόσφατα, το βιβλίο σου Νεκρονόμικον μεταφράστηκε και εκδόθηκε στην Ελλάδα. Ποιο είναι αυτό το ”καταραμένο΄΄ βιβλίο που δημιούργησε το ρεύμα του Νεκρονομικού? Είναι απόκυημα της φαντασίας του Lovecraft ή μήπως κρύβεται κάτι άλλο?
Λίγο πριν καιρό συνέγραψα ένα δοκίμιο σχετικά με το Μαύρο Βιβλίο του Δυτικού αποκρυφισμού. Τι είναι το Μαύρο Βιβλίο? Δεν είναι ένα πραγματικά δημοσιευμένο κείμενο, αλλά είναι τμήμα της παράδοσης της μαγείας. Είναι ένα έργο που όλοι οι μάγοι κατά την πάροδο της ιστορίας ψιθύριζαν με σιωπηλές φωνές, ή απεικονίζεται να στέκεται εντός τελετουργικών κύκλων σε αρχαία ξυλόγλυπτα, εικάζεται ότι το χρησιμοποιούσαν για να καθιστεί ικανή η τέχνη τους.
Παραδοσιακά, οι μάγοι πάντα παρουσίαζονταν ως απειλητικές μορφές- είτε εντελώς δαιμονικές, ή αμφιβόλου ηθικής κατάστασης και μη αξιόπιστοι. Αυτός είναι ο αρχετυπικός μάγος, ένας άνθρωπος που διατηρεί μοχθηρά μυστικά που θα κατέστρεφαν το μυαλό των αστών, και ο οποίος διαπράττει ακατανόμαστες πράξεις σε μοναχικές τοποθεσίες τα μεσάνυχτα, στο σκότος του φεγγαριού.
Όλοι αυτοί οι μάγοι θεωρείται ότι βοηθήθηκαν στην εργασία τους από ένα έργο με ξόρκια που περιείχε απόκρυφα και απαγορευμένα μυστικά. Αυτό το βιβλίο συνήθως απεικονίζεται στα αρχαία ξυλόγλυπτα, βασταζόμενο στο χέρι ενός μάγου, είτε ανοιχτό στο πάτωμα κοντά στα πόδια του ή σε επιδαπέδιο αναλόγιο ή πιθανόν να στέκεται στο ράφι. Γενικότερα, το βιβλίο είναι ένα σύμβολο γνώσης, και το Μαύρο Βιβλίο του μάγου συγκεκριμένα είναι ένα σύμβολο απόλυτης γνώσης της μαγείας.
Το Νεκρονόμικον του Lovecraft βασίστηκε πάνω σε τούτο το μυθικό βιβλίο μάγου. Στην λογοτεχνία, υπάρχουν πλείστες αναφορές σ’ αυτό το έργο κάτω από αναρίθμητα ονόματα, όπως ακριβώς η Μεγάλη Θεά εκδηλώνεται μέσα από αναρίθμητα ονόματα σε διαφορετικούς πολιτισμούς και ιστορικές περιόδους ανά τον κόσμο. Εκείνο που ξεχωρίζει το όραμα του Μαύρου Βίβλιου στον Lovecraft πέρα των υπολοίπων είναι και η σαφήνεια με την οποία είχε την ικανότητα να μεταφράζει την ονειρική φαντασία του έργου του σε μικρές ιστορίες.
Το Νεκρονόμικον έχει μια αληθοφάνεια που είναι πολύ έντονη από ότι είναι σε οποιοδήποτε άλλο φανταστικό γρημόριο. Όλα στηρίζονται πάνω στον μοναδικό, αρχετυπικό μύθο του Μαύρου Βιβλίου αποκρυφιστικής σοφίας, εντούτοις το όραμα του Lovecraft ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα στον βαθμό του τι είναι αποδεκτό και πιστευτό. Η σαφήνεια του μπορεί να ωφείλεται στο γεγονός ότι ο Lovecraft ήταν ένας ολοκληρωμένος ταξιδιώτης του αστρικού. Συχνά πρόβαλλε την συνειδητότητα του στο αστρικό πεδίο όταν ονειρευόταν. Είναι πιθανό το όραμα του αρχετυπικού Μαύρου Βιβλίου να ήταν ένα αληθινό όραμα που βίωσε από μόνος του, και όχι αποκλειστικά μια δευτερεύουσα περιγραφή του μυθικού έργου. Πολλοί σύγχρονοι αναγνώστες του έργου του Lovecraft όχι μόνο επιθυμούν να υπάρχει το Νεκρονόμικον, αλλά για την ακρίβεια έχουν την πεποίθηση ότι πράγματι υπάρχει σε δημοσιευμένη υλική μορφή όπου ανήκει σε κάποιοες από τις πιο αρχαίες βιβλιοθήκες του κόσμου.
Οι συγγραφείς πάντα είναι πρόθυμοι να αναγνωρίσουν μια αντιληπτή ανάγκη, και ως συνέπεια υπάρχουν πολυάριθμες εκτυπωμένες εκδοχές του Νεκρονόμικον, καμία από αυτές να έχει γραφτεί από τον Lovecraft. Ποτέ δεν συνέγραψε την δική του εκδοχή του Νεκρονόμικον, αν και οι θαυμαστές του επιζητούσαν να γίνει, και συνεχώς έπαιζε με την ιδέα της συγγραφής. Στο τέλος αποφάσισε ότι η εργασία θα ήταν πολύ πιο ισχυρή και ανθεκτική εάν παρέμενε για πάντα στο αστρικό πεδίο, προσβάσιμη μονάχα μέσω ονείρων και οραμάτων.
Έχω την πεποίθηση ότι ο Lovecraft είχε δίκιο που δεν διατύπωσε γραπτώς την δική του εκδοχή. Βέβαια κατά τον ίδιο τρόπο, δεν υπάρχει τίποτα κακό που άλλοι συγγραφείς παρουσίασαν το βιβλίο όπως εκείνοι το φαντάστηκαν. Τα περιεχόμενα του μυθικού Μαύρου Βιβλίου της λαογραφίας είναι ανεξάντλητα, άρα κάθε εκδοχή γράμμενη από συγγραφείς όπως και εγώ μπορούν να αποτυπώσουν μονάχα ένα μικρό τμήμα των περιεχομένων του. Στην εκδοχή μου προσπάθησα να μείνω πιστός στο όραμα του Lovecraft. Έχω χρησιμοποιήσει όλες τις αναφορές που έκανε ο Lovecraft στο βιβλίο στις ιστορίες του και στα γράμματά του, και έχω ενσωματώσει όλα τα χωρία που συμπεριέλαβε από το βιβλίο στις τρομαχτικές ιστορίες του. Είναι ο φόρος τιμής μου στον Lovecraft, αλλά κατά μία έννοια και φόρος τιμής στο μυστηριώδες και παντοτινά συβιλλικό Μαύρο Βιβλιο πάνω στο οποίο στηρίχτηκε το Νεκρονομικον του Lovecraft.

6. Διάβασα πρόσφατα το βιβλίο σας, Enochian Magic for Beginners, όπου προσδώσατε μια εσχατολογική προσέγγιση στην χρήση των Ενωχιανών κλειδιών, και πιστεύω ότι ήταν αρκετά ενδιαφέρον. Παρατηρώ τελευταία ένα ολοένα και αυξανόμενα ενδιαφέρον τόσο από ακαδημαϊκούς αλλά και ανθρώπους που εξασκούνε την μαγεία, πάνω στο Ενωχιανό σύστημα του Ντι. Τι είναι η Ενωχιανή μαγεία? Ποιος ο σκοπός της και πώς θα εξελιχθεί?
Για εκείνους που μπορεί να μην το γνωρίζουν, η Ενωχιανή μαγεία είναι ένα περίπλοκο σύστημα τελετουργικής μαγείας που παραδόθηκε στον Ελισσαβετιανό ακαδημαϊκό John Dee από μια ιεραρχία αγγέλων που ταυτίστηκαν με τους ίδιους αγγέλους που δίδαξαν τον πατριάρχη Ενώχ όλη την μαγεία και ουράνια σοφία. Αυτό το σύστημα παραδόθηκε στον Dee κατά την διάρκεια εκτεταμένων συνεδριών κρυσταλλοσκοπίας που κάλυπτουν την περίοδο από το 1582 μέχρι και το 1587. Υπήρξαν και άλλες συνεδρίες κρυσταλλοσκοπίας σε μια κατοπινή ημερομηνία, αλλά δεν περιελαμβανε τον κρυσταλλοσκόπο του Dee, τον αλχημιστή και νεκρομάντη Εντουαρντ Κέλλυ. Ήταν μέσω του Κέλλυ, που ενεργούσε ως διάμεσο του Dee, που ο Dee μίλησε με τους αγγέλους. Δεν τους εβλεπε ή τους άκουγε απευθείας με τις αισθήσεις του, ίσως μονάχα σε λιγοστές σπάνιες περιπτώσεις, και ακόμα και γι’ αυτές υπάρχουν αμφιβολίες.
Γιατί ο Dee αναζητούσε την Ενωχιανή μαγεία? Διότι καθόλη την διάρκεια της ζωής του είχε αντικρύσει την υψηλότερη πνευματική σοφία είτε από βιβλία είτε από διδασκάλους, και πάντα είχε απογοητευθεί. Για εκείνους που είναι εξιοικειωμένοι με το θεατρικό έργο Doctor Faustus από τον Ελισαβετιανό δραματουργό Christopher Marlowe, ή ακόμη με το μετέπειτα έργο Φαουστ από τον Γερμανό Γιόχαν Γκαίτε, θα αναγνωρίσετε στον John Dee το πατρόν πάνω στον οποίο κόπηκε ο χαρακτήρας του Φαουστ. Επίσης υπηρέτησε ως μοντέλο για τον Σαιξπηρικό ήρωα Πρόσπερο, η κεντρική μορφή του θεατρικού έργου HΤρικυμία. Όλοι οι παραπάνω χαρακτήρες φαντασίας αναζητούσαν απαγορευμένη γνώση, έτσι ώστε να μπορέσουν να υπερνικήσουν τις αόρατες δυνάμεις του κόσμου και να τις τιθασεύσουνε κατά την βούληση τους. Αυτή ήτανε και η φιλοδοξία της ζωής του Dee.
Γιατί οι άγγελοι αναζήτησαν να μεταβιβάσουν την μαγεία των ουρανών στον John Dee? Αυτή είναι μια πιο αόριστη ερώτηση από ότι η παραπάνω. Τα πραγματικά κίνητρα των αγγέλων μπορεί να μην αποκαλυφθούν ποτέ, εστω και αν προσφέρω τι υποθέτω πάνω σε αυτό το ζήτημα σ’ένα δοκίμιο που έγραψα πριν από μερικά χρόνια. Υποθέτω ότι οι άγγελοι παρέδωσαν το σύστημα της Ενωχιανής μαγείας στον κόσμο έτσι ώστε, στον κατάλληλο χρόνο που ήταν μοιραίο, να δράσει ως κλειδί που θα ανοίξει τα τέσσερα Προπύργια στις τέσσερεις γωνίες της γης, και θα δεχθεί τις δαιμονικές δυνάμεις που θα δημιουργήσουν την Αποκάλυψη όπως προέβλεψε ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στο βιβλικό του έργο Αποκάλυψη.
Τότε οι άγγελοι αποκάλυψαν πολύ λίγα σχετικά με τους σκοπούς μετάδοσης της Ενωχιανής μαγείας στον Dee, αλλά ενημέρωσαν τον Dee ότι ο πραγματικός σκοπός δεν θα επιτευχθεί στην ζωή του, και στην διάρκεια της του απαγόρευσαν να το εξασκήσει μόνος του- τουλάχιστον, μέχρι το τέλος της γραπτής μαρτυρίας των συνεδριών κρυσταλλοσκοπίας με τους Ενωχιανούς αγγέλους. Τι συνέβη μετά το πέρας των γραπτών ημερολογιών του Dee δεν μπορούμε ποτέ να γνωρίζουμε. Πιθανότατα ο Dee και ο Kelley πράγματι εφάρμοσαν τμήματα της μαγείας.
Οι άγγελοι υποσχέθηκαν στον Dee την σοφία που ποθούσε, και υποσχέθηκαν στον Κέλλυ το μυστικό δημιουργίας αλχημικού χρυσού. Είναι αλήθεια ότι ο Dee σε κατοπινά χρόνια άφηνε να εννοηθεί ότι κατείχε εξαιρετική γνώση, και επίσης είναι αλήθεια ότι ο Κέλλυ έγινε ένας εύπορος αριστοκράτης της Βοημίας που δώριζε κομμάτια χρυσού στους υπηρέτες και φίλους του σαν να ήτανε μπρούτζος. Ενδεχομένως και οι δύο να εφήρμοσαν τμήματα του Ενωχιανού συστήματος μαγείας για προσωπικούς λόγους.
Η Ενωχιανή μαγεία είναι πιθανότατα το πιο περίπλοκο σύστημα μαγείας που υπήρξε ποτέ. Ο Dee δεν ήταν απλά διάνοια, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα μυαλά της Ελισαβετιανής εποχής. Η Ενωχιανή μαγεία ήταν μια ευλογία (ή πιθανόν μια κατάρα) από τους αγγέλους στην ανθρωπότητα, αλλά πήρε μορφή στο αμμόνι του μυαλού του Dee. Φέρει την σφραγίδα του Dee. Ο Dee ήταν ειδικός στους κώδικες και τα κρυπτογραφήματα, για παράδειγμα, και η Ενωχιανή μαγεία μπορεί σ’ ένα βαθμό να είναι ένα τεράστιο, περίπλοκο σύστημα κωδικών που κανένας μέχρι τώρα δεν μπόρεσε να σπάσει.
Ακόμα και αν είναι ένας κρυπτογραφικός κώδικας, είναι πολύ περισσότερο από αυτό. Είναι ένα ισχυρό και αποτελεσματικό σύστημα πρακτικής μαγείας. Κανένας δεν έχει κατανοήσει την κάθε λεπτομέρειά του, ή έχει συνειδητοποιήσει ότι είναι ένα μοναδικό και ολοκληρωμένο έργο τέχνης- μαγείας, αλλά πολλοί αποκρυφιστές έχουν εργαστεί πάνω σε ποικίλα κομμάτια του, και έχω επιτύχει καλά αποτελέσματα. Αυτή θα μπορούσε να είναι η πρόθεση των αγγέλων. Πως θα διασφάλιζαν καλύτερα ότι η Ενωχιανή μαγεία δεν θα ξεχαστεί ή θα χαθεί, παρά εάν δεν δημιουργούσαν ένα πρακτικό σύστημα μαγείας που θα λειτουργούσε σε κομμάτια? Μ’ αυτό τον τρόπο, θα συνέχιζε να υπάρχει στον κόσμο, περιμένοντας τον μέλλοντα χρόνο όταν εκείνος που θα είχε προοριστεί να εργαστεί πάνω στην ολοκλήρωση και να εγκαινιάσει την Αποκάλυψη εν τέλει θα το θέσει υπό έλεγχο και θα καθίσει να διαλευκάνει το ύστατο μυστήριο.
Στο δοκίμιο μου προτείνω ότι η Εργασία της Αποκάλυψης, όπως την αποκαλώ, είχε ξεκινήσει τουλάχιστον από τον Aleister Crowley, το έργο του οποίου Το όραμα και η Φωνή βασίζεται στα Ενωχιανά καλέσματα. Ο Crowley πάντα πίστευε τον εαυτό του ως το Μέγα Θηρίο που περιγράφεται στην Αποκάλυψη. Πίστευε με πεποίθηση ότι εκείνος που θα ήταν ο Αντίχριστος θα εμφανίστει μετά από εκείνον και θα αποτελειώσει την δουλειά του. Πιθανότατα εκείνος που είναι γνωστός ως ο Αντίχριστος θα χρησιμοποιήσει την Ενωχιανή μαγεία για τον έσχατο σκοπό της, την Εργασία της Αποκάλυψης. Εντωμεταξύ, η Ενωχιανή μαγεία έχει αποδείξει ότι είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για τους μάγους συνειδητοποιήσουν τους υλικούς σκοπούς τους, όταν λειτουργεί σε κομμάτια, όπως λειτουργεί ήδη σε ολόκληρο τον κόσμο σήμερα.
Δεν θέλω να αποθαρρύνω κανένα από το να χρησιμοποιήσει Ενωχιανή μαγεία. Προχώρα και χρησιμοποίησε την. Εκτός αν είσαι ο Αντίχριστος, δεν θα σε βλάψει, και θα ανακαλύψεις ότι είναι ένα αποτελεσματικό σύστημα μαγείας, αν και είναι λίγο δύσκολο στην εκμάθηση. Στο βιβλίο μου Enochian Magic For Beginnersπαρέθεσα τα βασικά του συστήματος όπως οι άγγελοι το δίδαξαν στον John Dee και στον Edward Kelley. Πάρα πολλά βιβλία για την Ενωχιανή μαγεία διδάσκουν το σύστημα του Ερμητικού Τάγματος της Χρυσής Αυγής, ή κάποιο παράγωγο αυτού. Αυτό το σύστημα δεν στερείται τελείως αξίας, αλλά δεν είναι αυτό που μετέφεραν οι άγγελοι στον Dee.

Δεν επιδίωξα να συγγράψω ένα Γνωστικό γρημόριο. Είχα την παρόρμηση να γράψω ένα απόγευμα, και κατέγραψα το πρώτο κεφάλαιο του γρημορίου. Εκείνη την περίοδο καταπιανόμουν με εκτεταμένη τελετουργική εργασία και διαλογισμό, και έτσι το μυαλό μου ήταν ανοιχτό.

7. Εν τέλει, μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το Liber Lilith?
Το Liber Lilith είναι ένα περίεργο βιβλίο που είναι παρεμφερές με την δική μου εκδοχή του Necronomiconαπό μια άποψη – δεν μπορεί να αποκαλεστεί μυθιστόρημα πέρα για πέρα, ωστόσο δεν είναι ούτε εντελώς μη μυθιστορηματικό. Είναι ένα υβρίδιο φαντασίας και μη φαντασίας.
Υπάρχουν δύο βασικά μέρη στο Liber Lilith. Το πρώτο είναι ένα Γνωστικό γρημόριο κοσμογονίας το οποίο περιγράφει την δημιουργία της ανθρωπότητας, όχι από έναν θεό, αλλά από την θεά Λίλιθ. Οι αναγνώστες μπορεί να γνωρίζουν, η Λίλιθ συνήθως απεικονίζεται ως δαιμόνισσα. Στην Καμπαλιστική μυθολογία, ανέρχεται στο βαθμό της Βασίλισσας της Κόλασης, η παλλακίδα του Σαμαέλ (ο Ιουδαϊκός Σατανάς). Σύγχρονοι συγγραφείς φεμινισμού έχουν βαλθεί να αποκαταστήσουν την φήμη της Λίλιθ, μετατρέποντας την σε μια φεμινιστική θεά που τάσσεται υπέρ της ωσης των γυναικών από την συμβατική δεοντολογία και ηθική, και του δικαιώματος της έκτρωσης.
Στο γνωστικό μου γρημόριο, η Λίλιθ είναι η Βασίλισσα της Κόλασης, αλλά επίσης και η δημιουργός της ανθρωπότητας. Ο τρόπος με τον οποίον έλαβα αυτό το γρημόριο είναι περίεργος. Δεν επιδίωξα να συγγράψω ένα Γνωστικό γρημόριο. Είχα την παρόρμηση να γράψω ένα απόγευμα, και κατέγραψα το πρώτο κεφάλαιο του γρημορίου. Εκείνη την περίοδο καταπιανόμουν με εκτεταμένη τελετουργική εργασία και διαλογισμό, και έτσι το μυαλό μου ήταν ανοιχτό. Έλαβα άλλο ένα κεφάλαιο την επόμενη ημέρα, και ακόμα ένα την επόμενη, ώσπου αποτυπώθηκε ολόκληρο το γρημόριο. Δεν επιμελήθηκα αυτά τα κεφάλαια– είναι ακριβώς όπως τα έλαβα, και θεωρώ αυτό το γρημόριο πνευματικά γραμμένο , ένα ψυχικά γραμμένο κείμενο.
Έχοντας τελειώσει το γρημόριο, δεν γνώριζα τι έπρεπε να κάνω μαζί του. Στην στοιχειώδη μορφή του, μου φαινόταν απίθανο κανένας να το δημοσίευσει. Γι’αυτό έγραψα ένα φανταστικό ημερολόγιο ενός Γερμανού μάγου που ανακάλυψε το γρημόριο και το χρησιμοποίησα ως βάση για το σύστημα της μαγείας της Λίλιθ. Καθώς έγραφα το μυθιστορηματικό ημερολόγιο, μπορούσα να διατυπώσω γραπτώς όσο πιο καλά κατανοόύσα πως οι μαγικές πληροφορίες στο γρημόριο θα μπορούσαν να εφαρμοστούν από ένα μαγο σε πιο πρακτική βάση. Για να στηρίξω το φανταστικό ημερολόγιο, έγραψα επίσης την αφήγηση του υποτιθέμενου χειρογράφου από το γρημόριο που είχε αποκαλύψει ο Γερμανός μάγος.
Άρα είναι φανταστικό ή όχι? Tο γρημόριο από μόνο του είναι αυθεντικό, στο μέτρο που είναι κάθε κείμενο που λαμβάνεις, όπως το Βιβλίο του Νόμου του Κρόουλυ, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι είναι αυθεντικό. Δεν επιδίωξα να το γράψω, και ποτέ δεν είχα στο νου μου την έννοια της συγγραφής – το γρημόριο γράφτηκε από μόνο του. Εξάλλου, το υποστηρικτικό υλικό που περικλείει το γρημόριο συντάκτηκε από εμένα και είναι φανταστικό. Έχει αξία ως η έκθεση του υλικού του γρημορίου.
Η Λίλιθ είναι μια επικίνδυνη και σκοτεινή θεά, ακόμη κι εάν πιστεύετε, όπως πολλές φεμινίστριες, ότι είναι η θεά της γυναικείας απελευθέρωσης. Συνεπώς,το ημερολογιο με τα πειράματα του Γερμανού μάγου με τηνμαγεία του γρημορίου είναι σκοτεινό εώς τα άκρα, και δεν έχει αίσιο τέλος. Πιθανόν αυτή είναι μια απαραίτητη προφύλαξη σε όποιον θα εξασκήσει την μαγεία της Λίλιθ – ασφαλώς εφαρμόστε την, αλλά να γνωρίζετε ότι η Λίλιθ θα προσδοκά ισότιμο αντίτιμο για τα δώρα που δωρίζει σε εκείνους που την λατρεύουν.Η Λίλιθ δεν υποτάσσεται στο γρημόριο, αλλά προσεγγίζεται ως ερωμένη,ωστόσο παραμένει μια πολύ δεσποτική κυρά.

8. Πρόσφατα, διάβαζα σε μια ιστοσελίδα ότι παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση έχουν προγραμματιστεί τουλάχιστον 18 ημερίδες σχετικά με το απόκρυφο. Ακριβώς η ίδια κατάσταση επικρατεί και στην Ελλάδα. Μόνο αυτό τον χρόνο, υπάρχουν περισσότερες από 3 κοινωνικές εκδηλώσεις που αφορούν τον αποκρυφισμό. Κατά συνέπεια, βιώνουμε δύο βασικές τάσεις. Η πρώτη, αναφέρεται στο γεγονός ότι ο κόσμος έχει την τάση να δαιμονοποιεί τον αποκρυφισμο ως η πηγή κάθε κακού ενώ η δεύτερη υποδυκνύει ένα ολοένα και αυξανόμενο ενδιαφέρον από άτομα που δεν έχουν ποτέ καν ακούσει γι’αυτό. Πιστεύετε, λοιπόν, ότι η οικονομική κρίση περαν του γεγονότος ότι μπορεί να είναι βλαβερή για την υγεία και την λογική μας μπορεί να λειτουργήσει και ωφέλιμα καθώς βάζει τον άνθρωπο στην διαδικασία να γνωρίσει τον εαυτό του?
Ναι, πιστεύω ότι αβέβαιοι και πολυτάραχοι καιροί δημιουργούν σε άνδρες και γυναίκες την επιθυμία να αναζητήσουν απαντήσεις σε ασυνήθιστα μέρη. Εάν οι ενορίες και οι κοινωνικές υπηρεσίες, οι γραφειοκράτες και οι επιστήμονες, μας απογοητεύουν, τότε προς τα που θα στραφούμε για απαντήσεις? Μία οδό έρευνας είναι το απόκρυφο. Παρέχει ουσιαστικό νόημα για εκείνους που το μελετούν και το εξασκούν εδώ και χιλιάδες χρόνια, και το ίδιο μπορούν και πράττουν σήμερα όταν προσεγγίζεται με καθαρό μυαλό και καρδιά.
Τίποτα δεν είναι πιο αστείο, και την ίδια στιγμή θλιβερό, από τον τρόπο με τον οποίο τόσο η επιστήμη όσο και η θρησκεία προσπαθούν να χλευάσουν και να υποβιβάσουν την Δυτική Ερμητική παράδοση, η οποία παρεπιμπόντως είναι κατά μεγάλη αναλογία Ελληνική παράδοση. Ένα μεγάλο μερίδιο των σοφών διδασκαλιών πηγάζει από την αρχαία Ελλάδα, ή την Αίγυπτο την περίοδο που ήταν υπό την κυριαρχία των Ελλήνων. Η παράδοση της σοφίας έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο καλλιέργειας υπό την επήρεια των Νεοπλατωνιστών, και τούτη η σοφία αναγεννήθηκε και τιμήθηκε από τους σοφούς του Ευρωπαϊκού Διαφώτισμου. Η μαγεία που εφαρμόζουμε σήμερα, στην βασική της δομή, είναι η μαγεία της Αναγεννησιακής περιόδου, και η φιλοσοφική βάση αυτού του συστήματος είναι Ελληνική.
Το βρίσκω κωμικό όταν “κοσμικοί” χλευάζουν και προσπάθουν να μειώσουν την μαγεία αφού είναι τόσο οδυνήρα προφανές ότι δεν γνωρίζουν τίποτα επί του θιγμένου θέματος. Προδίδουν την αβυσαλλέα άγνοιά τους με κάθε πρόταση που προφέρουν ή συντάσσουν. Ιερείς και πάστορες είναι καθηλωμένοι στην ιδέα ότι η μαγεία είναι από την φύση της διαβολική. Δεν είναι – η μαγεία δεν είναι ούτε καλή ούτε σατανική, αλλά μια μέθοδος για την επίτευξη willed σκοπών. Δεν είναι περισσότερο σατανική από ένα μαχαίρι ή ένα όπλο. Πράγματι, η μετατόπιση του πονηρού σ’ ένα απλό όργανο είναι από μόνη της μια μαγική πράξη, ωστόσο εκείνοι που κάνουν κάτι τέτοιο δεν έχουν ιδέα τι πράττουν.
Όλες οι εκκλησίες βασίζονται στην μαγεία. Αυτό είναι ολοφάνερο σε όποιον δει τι κάνουν οι ιερείς, και τι πιστεύουν. Η θρησκεία είναι γεμάτη μαγεία. Δεν αποκαλείται μαγεία από τους ιερείς, αλλά θαύματα. Ενδεχομένως, αυτή είναι μια λεπτή διαφορά που μου ξεφεύγει. Όταν οι μάγοι του Φαραώ έριξαν τις ράβδους τους στο έδαφος και έγιναν ερπετά, αυτό ονομάζεται μαγεία; ενώ όταν ο Μωϋσής έριξε και εκείνος την ράβδο του και μετατράπηκε σε ερπετό ήτανε θαύμα? Ύπάρχει πράγματι κάποια διαφορά? Όταν η εκκλησία γυρίζει την πλάτη της στην μαγεία, όπως κάποιες Προτεσταντικές ενορίες της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής έχουν πράξει, αυτομάτως γίνεται ένα απατηλό και άψυχο ζήτημα. Η μαγεία είναι η ζωή και το αίμα της θρησκείας, που δείχνει πόσο παράλογο είναι όταν ιερείς και πάστορες την μειώνουν.
Είναι πολύ θλιβερό όταν ο κόσμος επιτίθεται στην μαγεία διότι επιτίθονται κάτι που θα μπορούσε να είναι τεράστιας αξίας στην ζωή τους, εάν τους δινόταν η ευκαιρία να το μελετήσουν με προσοχή και ανοιχτό μυαλό. Ο αποκρυφισμός δεν είναι μια σύγχρονη μόδα. Είναι τόσο αρχαίος όσο η ανθρώπινη φυλή. Οι άνθρωποι των σπηλαίων ασκούσαν την μαγεία γύρω από την πυρά των καταυλισμών τους, και όσο αξιοθαύμαστο και αν φαίνεται, η μαγεία που εξασκούσαν τότε δεν διαφέρει πολύ από την μαγεία του σήμερα. Η μαγεία είναι η πλέον συντηρητική από όλες τις διανοητικές επιστήμες. Δεν έχει δεχθεί τρομακτικές αλλαγές εδώ και χιλιάδες χρόνια. Οι αρχές της παραμένουν ίδιες. Αυτό, περισσότερο από ότιδηποτε άλλο, θα έπρεπε να αποτελεί ένδειξη για κάθε διορατικό νου ότι στη μαγεία κάτι αυθεντικό και ουσιαστικό κρύβεται. Για ποιο άλλο λόγο θα εξασκείτο και θα τιμούνταν σε όλους τους πολιτισμούς, και σε κάθε γωνιά του κόσμου?
Η τελευταία φορά που είχε σημειωθεί μια τεράστια έκρηξη και απήχηση της Δυτικής μαγείας ήταν την δεκατία του 1960, όταν οι νεοι αποτίναξαν τα παραδοσιακά ήθη και πειραματίζονταν με τον ελεύθερο έρωτα και ναρκωτικα που μεταβάλλουν την συνειδηση. Θα μπορούσε η οικονομική αναστάτωση του σήμερα, η οποία θα χειροτερέψει πρώτα πριν βελτωθεί η κατασταση, θα πυροδοτήσει αλλη μία έκρηξη ενδιαφέροντος προς το απόκρυφο, σαν οδό χαρτογράφησης μιας νέας πορείας ζωής, για να επιτευχθεί η απελευθέρωση από τις κοινωνικές συμβάσεις που τόσο φανερά αποτυγχάνουν και γίνονται κομμάτια σήμερα.

* Επιμέλεια-Μετάφραση Εύη Θώμου

You may be interested

Παραψυχολογία
4 shares0 views
Παραψυχολογία
4 shares0 views

Τα ημερολόγια του Άγγελου Τανάγρα από το Νίκο Κουμαρτζή και τις εκδόσεις Δαιδάλεος

Σωτήρης Μπαρσάκης - Ιούν 16, 2017

Μια νέα αξιόλογη εκδοτική προσπάθεια έφτασε πρόσφατα στο τέλος της. Η έκδοση των ημερολογίων του Άγγελου Τανάγρα είναι γεγονός. Ο…

Ghost Hunting, Συνετεύξεις
191 shares0 views
Ghost Hunting, Συνετεύξεις
191 shares0 views

Θανάσης Αυγίκος

Σωτήρης Μπαρσάκης - Δεκ 10, 2016

Αγαπητέ Θάναση πρώτα απόλα περιέγραψέ μας τις είναι το haunted tube και για πιο σκοπό ξεκίνησε. Το Haunted Tube ουσιαστικά…

Ghost Hunting, Παράξενα Νέα
15 shares0 views
Ghost Hunting, Παράξενα Νέα
15 shares0 views

Το τηλεοπτικό spot του Haunted Tube για τον δεύτερο κύκλο κυκλοφόρησε

Σωτήρης Μπαρσάκης - Δεκ 09, 2016

Το Crew του Haunted Tube επιστρέφει με την πρεμιέρα της δεύτερης σεζόν σε περίπου δύο εβδομάδες. Φέτος, ο Θανάσης, ο…

Leave a Comment

Your email address will not be published.