Header Ad

Sorita d’Este

Παναγιώτης Κάρδαρης Φεβ 12, 2014
4 Shares

Μιλόντας στον Παναγιώτη Κάρδαρη & την Ευαγγελία Θώμου

Είναι γνωστό ότι είστε ιδιοκτήτρια και διευθύνετε έναν ανεξάρτητο εκδοτικό οίκο, που έχει το όνομα ‘’Avalonia’’. Θα μπορούσατε να μας πείτε τι συμβολίζει για εσάς ο όρος Αβαλόνια, ένα όνομα που χρησιμοποιήθηκε και στη κλασσική ταινία της δεκαετίας του εβδομήντα, The Wicker Man, ως το όνομα της Θεάς?
Η Αβαλόνια ως εκδοτικό ενδιαφέρον γεννήθηκε από μια ιστοσελίδα κοινότητας που βοηθούσα για κάμποσα χρόνια, η οποία έλαβε το όνομα της από την μυστική και μυθική νήσος του Άβαλον, όπου, σύμφωνα με τον θρύλο, ο Βασιλιάς Αρθούρος θάφτηκε μετά θάνατον. Στο έργο του δωδέκατου αιώνα, οι Αρχαιότητες του Γκλάστονμπερι (The Antiquities of Glastonbury), ο Γουίλλιαμ του Μαλμεσμπούρυ (William of Malmesbury), εισηγήθηκε ότι το όνομα της πόλεως Γκλάστονμπερι προέρχεται από έναν Βρετανό βασιλιά που ονομάζονταν Γκλάστεινγκ (Glasteing).
Ο Μάλμσμπουρυ μας πληροφορεί ότι σύμφωνα με το μύθο, ο Γκλάστεινγκ ακολούθησε μια θηλυκή γουρούνα ώσπου εκείνη αναζήτησε ανάπαυση κάτω από μια μηλιά, ορμώμενος από αυτό το γεγονός, εμπνεύστηκε την ονομασία του τόπου, «η Νήσος των Μηλέων» (Insula Avallonia). Πήρα την απόφαση να χρησιμοποιήσω το όνομα αυτό από την αγάπη μου για τον μύθο του Αρθούρου και την Ευρωπαϊκή μυθολογία όπως και από μια μυστηριακή εμπειρία που είχα όταν πρωτο-επισκέφτηκα την περιοχή την δεκαετία του 1990.

Θα θέλαμε να μάθουμε ποια ήταν η πρώτη σας επαφή με τον κόσμο του αποκρυφισμού αλλά και με την πνευματικότητα γενικότερα?
Μια τόσο απλή ερώτηση, μα και τόσο δύσκολο να απαντηθεί σε λίγες λέξεις! Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Κέιπ Τάουν, στην Νότια Αφρική και η πρώτη επίσημη εισαγωγή μου στη θρησκεία έγινε εντός των μονότονων ορίων του Καλβινισμού και των πλούσιων, πολύχρωμων και τελετουργικών Ρωμαϊκών Καθολικών εκκλησιών. Παρόλα αυτά, το προσωπικό μου ενδιαφέρον για τις απόκρυφες επιστήμες και για παρόμοιες εσωτερικές μελέτες, όπως και στην περίπτωση πολλών άλλων αποκρυφιστών, προήλθε από εμπειρίες που βίωσα ως παιδί, οι οποίες με τη σειρά τους με οδήγησαν να μελετήσω και να εξερευνήσω διάφορες πτυχές του απόκρυφου όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να το κάνω.

Πρόσφατα, πολύς λόγος γίνεται για την επιστροφή του Ιερού Θηλυκού και της Μεγάλης Θεάς. Πιστεύετε ότι πράγματι εξορίστηκε ή ότι απλά κρύφτηκε από τους οφθαλμούς εκείνων που δεν μπορούσαν να το δουν?
Μπορεί να ακουστεί κάπως αμφιλεγόμενο, αλλά πιστεύω ότι σε καμία χρονική στιγμή το Ιερό Θηλυκό δεν εξορίστηκε με επιτυχία ούτε ότι όντως αποκρύφτηκε. Σε ολόκληρο τον κόσμο, το Ιερό Θηλυκό λατρεύεται και εορτάζεται αδιάκοπα, με ποικίλες μορφές και τρόπους. Υπάρχει αφθονία θεαινών σε Ανατολικές παραδόσεις όπως ο Βουδισμός, Ινδουισμός και στο Σίντο αλλά και στις τοπικές και γηγενείς παραδόσεις της Αφρικής, Αυστραλίας, της Αμερικής και της Ευρώπης. Στις χριστιανικές παραδόσεις το ιερό θηλυκό αποτελεί κεντρικό και σημαντικό τμήμα του Καθολικισμού, τόσο σπουδαίο που Πάπες, όπως ο Πάπας Πίος ΧΙΙ αφιέρωσε σε ολόκληρο τον κόσμο την ιερή καρδιά της Παρθένου Μαρίας το 1942.
Αυτή η άποψη ενισχύεται ακόμη περισσότερο εάν συνειδητοποιήσουμε ότι ναοί αφιερωμένοι στην Παρθένο, όπως εκείνος του San Giovanni Rotondo (Ιταλία), η Κυρά της Λούρδης (Γαλλία) και η Κυρά της Γουαδελούπης (Μεξικό) δέχονται αρκετά εκατομμύρια επισκεπτών κάθε χρόνο! Ωστόσο, εάν για οποιονδήποτε λόγο, αποφασίσετε να παραβλέπετε το Ιερό Θηλυκό στην Χριστιανική παράδοση, δεν θα χρειαστεί να κοιτάξετε πολύ μακριά ή βαθιά για να ανακαλύψετε ότι η θεά στην πάροδο των αιώνων διατηρεί ακλόνητη την δύναμή της στην κοινωνία. Αιχμαλωτίζει -ίσως και να κατέχει- τις καρδιές, ψυχές και τα ταλέντα των καλλιτεχνών, οι οποίοι συνεχίζουν την τεράστια παράδοση διατήρησης των μύθων, των ιστοριών και των μορφών της μέσω της γλυπτικής, της τέχνης και της ποίησης.

To εκδοθέν έργο σας Η Κοσμική Σεκινά το οποίο συγγράψατε σε συνεργασία με τον David Rankine αναφέρεται στην προέλευση της θηλυκής Θείας Παρουσίας στο καμπαλιστικό σύστημα. Τι είναι τελικά η Σεκινά και γιατί πιστεύετε ότι ο μονοθεϊσμός υποτίμησε και, σε κάποιες περιπτώσεις, απεδίωξε το θηλυκό στοιχείο κατά την πάροδο των αιώνων? Ή για να είμαστε δίκαιοι, πράγματι πέτυχε να το πράξει?
Το όνομα Σεκινά πρωτοεμφανίστηκε σε έργα που ανακαλύφθηκαν στο Onkelos Ταργούμ, το οποίο χρονολογείται στον πρώτο – δεύτερο αιώνα μ.Χ. Αυτό το κείμενο, γραμμένο από έναν άγνωστο συγγραφέα, του προσδόθηκε λαθεμένα αυτό το όνομα από τον Όνκελο τον Προσήλυτο (35-110 μ.Χ.) κατά την διάρκεια της μεσαιωνικής περιόδου, ο οποίος μετέφρασε την Βίβλο από τα Αραμαϊκά. Στο Onkelos Targum, ο όρος Σεκινά χρησιμοποιείται για να απεικονίσει την θεϊκή παρουσία που είναι ξεχωριστή από τον Γιαχβέ, όπως στην ελεύθερη απόδοση της Εξόδου 25:8, «Και ποιήσεις μοι αγίασμα, και θα φέρω την Σεκινά μου να κατοικήσει ανάμεσά τους »
Η πρώτη ένδειξη της δυνάμεως ή της λειτουργίας της Σεκινά φαίνεται στην σημασία του ονόματός της, το οποίο προέρχεται από την Ιουδαϊκή ρίζα Σακάν που σημαίνει » κατοικώ». Αυτή η σημασία υποδεικνύει την ενυπόστατη παρουσία της ως ορατή εκδήλωση του φωτός της σοφίας στα κείμενα της Εβραϊκής Βίβλου, ως η φλεγόμενη βάτος που είδε ο Μωυσής, η Κιβωτός της Διαθήκης και ο Ναός του Βασιλιά Σολομώντα. Το όνομα της στα Αραμαϊκά έγινε Σεκίντα (Shekinta) σε κάποια κείμενα όπως το Ταργούμ, τα οποία είναι η Αραμαϊκή μετάφραση της Βίβλου που συνήθως περιέχει υπομνήματα και ερμηνευτικά σχόλια.
Πρώτη αναφορά και υπαινιγμός στη Σεκινά ως η μη κατονομαζόμενη Θεά Σοφίας γίνεται στα κείμενα της Ιουδαϊκής Βίβλου όπως και κατονομάζεται στα απόκρυφα και στα ψευδεπίγραφα κείμενα από το κατοπινό τμήμα αυτής της περιόδου, το οποίο διαρκεί χίλια χρόνια από τον έβδομο ή έκτο αιώνα π.Χ. μέχρι και τον τρίτο ή τέταρτο αιώνα μ.Χ.
Όσον αφορά τον μονοθεϊσμό και το Ιερό Θηλυκό, η απάντηση μου θα μπορούσε να χωρέσει τόμους, καθώς μπορούμε να απαντήσουμε τέτοια ερωτήματα από μια ποικιλία απόψεων. Ο Μονοθεϊσμός δεν περιορίζεται σε παραδόσεις όπως ο Χριστιανισμός, ο Ιουδαϊσμός και το Ισλάμ, που συχνά ο όρος αυτός σήμερα παραπέμπει εκεί. Ο Μονοθεϊσμός προϋπάρχει και σε παλαιότερες παραδόσεις που πλέον τις θεωρούμε παγανιστικές- και είναι πολύ πιθανόν ότι σχεδόν όλες οι μονοθεϊστικές παραδόσεις να ξεκίνησαν ως πολυθεϊστικές ή κάτι άλλο πέρα του μονοθεϊσμού. Παρομοίως, όπως ανέφερα και σε προηγούμενη ερώτηση, δεν πιστεύω ότι ουδέποτε το Ιερό Θηλυκό συγκαλύφτηκε ούτε αποσιωπήθηκε επιτυχημένα.

Πιστεύετε στην Θηλυκή Ιεροσύνη? Τι συμβολίζει για εσάς το αρχέτυπο της Αρχιέρειας και τι υποδηλώνει ο τίτλος Ιέρεια?
Οφείλω να πιστέψω στην θηλυκή ιεροσύνη, όπως είναι ξεκάθαρο ότι στο διάβα των αιώνων υπήρχαν γυναίκες που υπηρέτησαν ως Ιέρειες σε διάφορες θρησκείες και παραδόσεις- οι ρόλοι και οι τελετές των γυναικών σε αντιπαράθεση με εκείνες των ανδρών ήτανε συχνά ανόμοιες, εξαρτάται βέβαια και από τον πολιτισμό της εποχής, τις πεποιθήσεις και τις πρακτικές της εκάστοτε παράδοσης.
Αρχιέρεια αντιπροσωπεύει πολλά πράγματα σε διάφορους ανθρώπους, εάν μιλάμε για αρχέτυπα παρά για λειτούργημα – θα μπορούσα να πω ότι η Αρχιέρεια συμβολίζει την δύναμη της Σελήνης, εσώτερη σοφία και κάλλος. Μου αρέσει να διατηρώ τα πράγματα απλά, άρα για εμένα οι τίτλοι Ιέρεια (όπως και Ιερέας φυσικά) αναφέρεται σε κάποιον ή κάποια που έχει κερδίσει την θέση του γηραιού μέσα σε μια κοινότητα χάρη στην αρετή της πείρας και της γνώσεως, και ο οποίος ή η οποία υπηρετεί τη κοινότητά τους με θρησκευτικό τρόπο.
Η Σοφία, μια Γνωστική όπως και μεταφυσική έννοια που συνδέεται με την κατανόηση και τηνγνώση. Πώς κατανοείτε προσωπικά την Σοφία και πώς μπορεί κάποιος να την προσεγγίσει ή ακόμα καλύτερα να γευτεί τον καρπό της, καρπό μεταμόρφωσης?
“Εγώ είμαι η σιωπή που είναι ακατανόητη και η ιδέα της οποίας η ενθύμηση είναι συχνή.
Είμαι η φωνή της οποίας ο ήχος είναι πολλαπλός και ο λόγος της οποίας η εκδήλωση είναι πολυάριθμη.
Είμαι η προφορά του ονόματος μου.”
[Ο Κεραυνός, Τέλειος Νους, Η βιβλιοθήκη του Ναγκ Χαμμάντι, μεταφρ. MacRae, 3ος-4ος αι. μ.Χ]
Να προσδιορίσουμε κάτι το οποίο είναι απροσδιόριστο δίχως άμεσο βίωμα μπορεί να καταλήξει ολοφάνερα μάταιο, και για μένα η Σοφία είναι πέραν διανοητικής κατανόησης, καλύτερα να κατανοηθεί εμπειρικά. Μπορούμε να περάσουμε χρόνια διαβάζοντας βιβλία και ερευνώντας την Σοφία, μιλώντας γι’ αυτήν και εικάζοντας, αλλά εν τέλει πιστεύω ότι βιωματικά είναι ο μόνος τρόπος που θα μπορούσε να κατανοηθεί. Οι προσωπικές πρακτικές μου είναι ένας συνδυασμός μελέτης, περισυλλογής, θεουργίας και διαλογισμού.

Καμπάλα, ένα εσωτερικό φιλοσοφικό σύστημα, που συνδέθηκε με απόκρυφες πρακτικές, τόσο κοινό μα και τόσο βαθιά παρεξηγημένο. Μπορείτε να διαφωτίσετε τους αναγνώστες μας σχετικά με αυτό το συναρπαστικό σύστημα και την προσωπική σας άποψη περί αυτού? Γιατί είναι τόσο απαραίτητο για τον αληθινό αναζητητή της γνώσεως ?
Έχω μια ανάμεικτη σχέση με την Καμπάλα. Ήμουνα πολύ τυχερή καθώς μελέτησα και εξασκήθηκα πάνω σε πρακτικές με τον David Rankine και αλλεπάλληλες ομάδες αφοσιωμένων μαθητών για πάνω από μια δεκαετία. Η Καμπάλα και το Δέντρο της Ζωής παρέχει τα θεμέλια και έναν χάρτη τον οποίο, μαθητές του εσωτερισμού μπορούν να χρησιμοποιήσουν και μέσω του οποίου να ερευνήσουν διάφορες πτυχές του μυστικισμού και της μαγικής πρακτικής με έναν ισορροπημένο τρόπο. Συνάμα, αποτελεί κλειδί για σπουδαστές του Δυτικού εσωτερισμού που θέλουν να αποκτήσουν μια σταθερή βάση στην Καμπάλα έτσι ώστε να κατανοήσουν το νόημα των συμβόλων τα οποία προέρχονται από την Καμπάλα και τα οποία απεικονίζονται μέσα στις τελετουργίες, τα εμβλήματα και αντιστοιχίες τους συναντάμε σε σχεδόν όλες τις Δυτικές Μαγικές παραδόσεις.

Θηλυκότητα και ιεροσύνη είναι δύο λέξεις φορτισμένες με νόημα. Μας μιλάνε για αρχαίες ξεχασμένες αρετές, την δύναμη των γυναικών και τον εορτασμό των μυστηρίων, της κρυμμένης μυστικής γνώσης, της έμπνευσης, της ιερότητας. Από την εμπειρία σας, πως θα μπορούσαν αυτές οι δύο έννοιες να αλλάξουν την ανθρώπινη πνευματικότητα στην σημερινή κοινωνία?
Η πνευματικότητα μπορεί να αλλάξει από οτιδήποτε θεωρούμε σημαντικό και του δίνουμε δύναμη. Οι γυναίκες από παλιά έπαιζαν σπουδαίο ρόλο σε πνευματικές παραδόσεις, και συνεχίζουν να κάνουν το ίδιο σήμερα– όπως και οι αρσενικοί ομόλογοί τους – έχουν μεταμορφώσει την πορεία των αντίστοιχων παραδόσεων τους. Είναι υπέροχο που πλέον δίδεται μεγαλύτερη αναγνώριση σε κάποιες από τις πιο σύγχρονες παραδόσεις για το έργο τους που κάνουνε και τώρα καθίσταται δυνατό για εκείνες να αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης.
Η παγκόσμια οικονομική κρίση η οποία πλήττει όχι μόνο την Ευρώπη αλλά και ολόκληρο τον κόσμο, δυστυχώς, έφερε την άνοδο φασιστικών συστημάτων σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούν αρχαία σύμβολα του παγανισμού τα οποία για τόσο καιρό αποτελούσαν σύμβολα ελευθερίας. Τι θα απαντούσατε σε εκείνους που συνδέουν τον παγανισμό με κάτι τόσο ανελεύθερο και μισαλλόδοξο όπως ο φασισμός?
Θα είμαι ειλικρινής και θα πω ότι δεν γνωρίζω πολλά περί αυτού του θέματος. Είναι λυπηρό να ακούς ότι ο φασισμός σήμερα έχει οικειοποιηθεί παγανιστικά σύμβολα, καθώς είναι πολύ επιζήμιο για εκείνους που θεωρούν τα σύμβολα αυτά ιερά.

You may be interested

Παραψυχολογία
4 shares0 views
Παραψυχολογία
4 shares0 views

Τα ημερολόγια του Άγγελου Τανάγρα από το Νίκο Κουμαρτζή και τις εκδόσεις Δαιδάλεος

Σωτήρης Μπαρσάκης - Ιούν 16, 2017

Μια νέα αξιόλογη εκδοτική προσπάθεια έφτασε πρόσφατα στο τέλος της. Η έκδοση των ημερολογίων του Άγγελου Τανάγρα είναι γεγονός. Ο…

Ghost Hunting, Συνετεύξεις
191 shares0 views
Ghost Hunting, Συνετεύξεις
191 shares0 views

Θανάσης Αυγίκος

Σωτήρης Μπαρσάκης - Δεκ 10, 2016

Αγαπητέ Θάναση πρώτα απόλα περιέγραψέ μας τις είναι το haunted tube και για πιο σκοπό ξεκίνησε. Το Haunted Tube ουσιαστικά…

Ghost Hunting, Παράξενα Νέα
15 shares0 views
Ghost Hunting, Παράξενα Νέα
15 shares0 views

Το τηλεοπτικό spot του Haunted Tube για τον δεύτερο κύκλο κυκλοφόρησε

Σωτήρης Μπαρσάκης - Δεκ 09, 2016

Το Crew του Haunted Tube επιστρέφει με την πρεμιέρα της δεύτερης σεζόν σε περίπου δύο εβδομάδες. Φέτος, ο Θανάσης, ο…

Leave a Comment

Your email address will not be published.